girig

Där står du fastfrusen på andra sidan vägen
och från mitt håll ser jag det vakna tidningsbudet åka släde med sin vagn nerför backen.
Husen tornar upp sig och bildar mörka avtryck i snön
Springer så snabbt jag kan igenom den, sen ut på motorvägen, forcerar bilar åt sidan
Skrämmer den vakne tillbaka till sömns
- och mina iskalla fötter värker
Någonstans där bak såg jag dig vända om och le,
- ökar takten, ökar pulsen
Förbi de snötäckta granarna, förbi fabriksröken

Du griniga djävul, du gör dig alltid till martyr
Förvandlar mig till en meningslös palindrom
Får mig alltid till att vilja vända om
Förbi barnen som leker i backen,
Förbi telefonsamtal väckta av oro
Förbi nätterna då vi slösade bort allt det ni tyckte vi skulle spara



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0